architekti, stavitelé František Schön a synové

stavitelé a architekti

Více informací

XIII-7/2015

Jedná se o hrobku jedné z významných průmyslových stavitelských rodin 19. a 20. století u nás. Franz Schön a jeho synové Hubert a Franz Josef po sobě zanechali velkou řadu staveb. Patřil mezi ně i jeden z nejkrásnějších pražských mostů své doby, Štefánikův řetězový most pod Letnou. Pod jménem Most Franze Josefa I. byl postaven v letech 1865 až 1868. Jeho železnou část dodala Rustonova strojírna. V letech 1866 až 1868 navrhl architekt Karel Veselý a František Schön lávku, která nesla jméno korunního prince Rudolfa. Tento visutý řetězový most pro pěší byl známý i jako železná či řetězová lávka a byl zprovozněn 28. 11. 1869. Až roku 1914 ho nahradil kamenný most, od roku 1920 známý jako Mánesův.  Na pražském Klárově pak dodnes v bloku tzv. Schönových domů stojí rohový, pozdně klasicistní nájemní dům z let 1871-72 (č. p. 127/III), který společně navrhli František Schön a Karel rytíř Veselý. Roku 1869 se Franz Schön s Karlem Veselým spojili a založili společnou firmu Schön & Wessely, zřejmě při budování tratě mezi Duchcovem a Chomutovem. Firma pak stavěla i části Buštěhradské železnice od Kladna přes Chomutov do Vejprt a další dráhy na českém severozápadě. Později se věnovali také stavbám místních drah i v severních a jižních Čechách a na Moravě. Kromě krátkých lokálek postavila firma Schön & Wessely i náročné tratě Hranice na Moravě - Vsetín, České Budějovice - Želnava nebo dráhu z Hanušovic přes Ramzovské sedlo do Mikulovic. Kromě asi 300 kilometrů tratí vystavěla také některé veřejné budovy v Praze, věznici na Borech v Plzni nebo synagogu v Karlových Varech. Společná firma se rozpadla v roce 1890, kdy z ní odešel rada Wessely. Franz Schön začal podnikat se svými syny Franzem Josefem (1856–1925) a Hubertem (1864–1935). Firma Schön a synové se v 90. letech dál věnovala výstavbě drah, jako například Rudná u Prahy - Beroun, úzkorozchodná dráha Králův Dvůr - Koněprusy (zprovozněno  9.5.1898),  Mimoň - Liberec (zahájeno 1899), Řetenice - Lovosice či Litoměřice - Křižany s odbočkou do Jablonného v Podještědí. Po odchodu otce Schöna na odpočinek v roce 1901 se bratři Schönové rychle přeorientovali na vodní stavitelství. Kromě jiného postavili v letech 1906 až 1910 přehradu Mšeno u Jablonce nad Nisou (kolaudováno 1911) a prohloubili přístav v Praze Holešovicích. 14. 8. 1911 začali v Praze složitou stavbu soustavy komor a jezů mezi Karlovým a dnešním Jiráskovým mostem, kterou se však podařilo dokončit až v roce 1922. Tragickou se však pro firmu stalo protržení přehrady na Bílé Desné v září 1916, kterou firma stavěla podle projektu W. Plenknera v letech 1912 až 1915. Poté následovaly dlouho se vlekoucí soudní spory. V roce 1925 zemřel starší z bratrů Franz Josef.  Mladší Hubert se po jeho smrti dostal při další výstavbě železnic do finančních problémů a firma nakonec zanikla.


Olšanské hřbitovy VI, 6b, 30+39


volně podle: http://www.prostor-ad.cz/pruvodce/praha/vuva/schon.htm,

http://zakladani.cz/casopis/pdf/ZS_02_2011.pdf http://zakladani.cz/casopis/pdf/ZS_03_2011.pdfhttp://www.pla.cz/planet/public/vodnidila/prehrada_mseno.pdf/liberec-zpravy.aspx?c=A110708_1615323_liberec-zpravy_mav http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_tra%C5%A5_Kr%C3%A1l%C5%AFv_Dv%C5%AFr_%E2%80%93_Kon%C4%9Bprusy

 

foto hrobu: archiv SPH








  • Hřbitov: Olšanské hřbitovy

Zatím nebyl přidán žádný komentář. Můžete být první...

Napište svůj názor

Napište svůj názor