František Kardaus

25. 3. 1908, Hořesedly – 20. 2. 1986, Praha

Kategorie → grafik, průmyslový návrhář

Hřbitov Malvazinky, odd. BII, hrob 418 ukaž na mapy.com
Hrob byl zařazen do projektu XVII-12/2016

Momentálně jednáme se zájemcem o adopci tohoto hrobu

Životopis osoby/osob uložených v hrobu:

František Kardaus (25. 3. 1908 – 20. 2. 1986) byl průmyslový návrhář, grafik a malíř. Narodil se v Hořesedlech v rodině poštmistra. Od roku 1924 začal pracovat v Praze a zároveň své výtvarné nadání rozvíjel do roku 1927 studiem u malíře a grafika Aloise Mudruňky, profesora Uměleckoprůmyslové školy v Praze. V letech 1928–1930 studoval grafiku a průmyslové výtvarnictví na pařížské Acadamie de la Grande Chaumiére a až do roku 1934 pracoval ve Francii u architekta Leona Boue, kde působil jako reklamní výtvarník. Poté se vrátil Prahy a začal působit jako samostatný výtvarník. Za své návrhy plakátů pro průmyslové závody a podniky začal získávat první ocenění. Pro svou německou národnost a výrazné protinacistické postoje byl v roce 1941 povolán do wehrmachtu a odvelen, nejprve na východní frontu. Roku 1945 se mu povedlo dezertovat. Od roku 1947 pracoval jako grafik v reklamních ateliérech BaR. V té době už pracoval mj. pro podniky Tesla, Tatra a řadu dalších. Spolupracoval s J. Popelářem na modelu Tatry 107, Tatraplanu, úpravách T87, či návrhu trolejbusu. V roce 1948 se podílel na návrhu tramvaje T1, V roce 1954 na návrhu vozu T604 a tramvaje T3, o tři roky později začal spolupracovat na návrhu motorové vlakové soupravy Balm a také soupravy EM475.0. V roce 1958 vytvořil návrh trolejbusu T401. Od roku 1955 do roku 1972 se věnoval tvorbě filmových plakátů, stal se propagačním grafikem podniků zahraničního obchodu a velké řady dalších firem. V letech 1960–1963 vytvořil model soupravy pražského metra. V posledních letech života se věnoval úpravám a návrhům tramvají KT4, T5, R1, ale také olejomalbě, ilustracím či návrhům expozic. Je původcem a spoluautorem mnoha průmyslových vzorů.

Fotogalerie: