František Schön a Synové

18.12.1830, Nemrlov u Uničova – 22.1.1921, Praha

stavitelé

Hřbitov Olšany VI, odd. 6b, hrob 30+39
Hrob byl zařazen do projektu XIII-7/2015

Pro tento hrob hledáme adopčního nájemce. Máte zájem?
Adopční nájem tohoto hrobu na dobu 10 let je 88.630 Kč.
Pro rychlý kontakt použijte formulář, ozveme se co nejdříve

Životopis osoby/osob uložených v hrobu:

Otec a synové Schönovi byli významná rodina průmyslového stavitelství 19. a 20. století u nás.

Franz Schön a jeho synové Hubert a Franz Josef po sobě zanechali velkou řadu staveb. Patřil mezi ně i jeden z nejkrásnějších pražských mostů své doby, Štefánikův řetězový most pod Letnou. Pod jménem Most Franze Josefa I. byl postaven v letech 1865 až 1868. Jeho železnou část dodala Rustonova strojírna. V letech 1866 až 1868 navrhl architekt Karel Veselý a František Schön lávku, která nesla jméno korunního prince Rudolfa. Tento visutý řetězový most pro pěší byl známý i jako Železná či řetězová lávka a byl zprovozněn 28. 11. 1869. Až roku 1914 ho nahradil kamenný most, od roku 1920 známý jako Mánesův. Na pražském Klárově pak dodnes v bloku tzv. Schönových domů stojí rohový, pozdně klasicistní nájemní dům z let 1871–1872 (č. p. 127/III), který společně navrhli František Schön a Karel rytíř Veselý. Roku 1869 se Franz Schön s Karlem Veselým spojili a založili společnou firmu Schön & Wessely, zřejmě při budování tratě mezi Duchcovem a Chomutovem. Firma pak stavěla i části Buštěhradské železnice od Kladna přes Chomutov do Vejprt a další dráhy na českém severozápadě. Později se věnovali také stavbám místních drah i v severních a jižních Čechách a na Moravě. Kromě krátkých lokálek postavila firma Schön & Wessely i náročné tratě Hranice na Moravě–Vsetín, České Budějovice–Želnava nebo dráhu z Hanušovic přes Ramzovské sedlo do Mikulovic. Kromě asi 300 kilometrů tratí vystavěla také některé veřejné budovy v Praze, věznici na Borech v Plzni nebo synagogu v Karlových Varech. Společná firma se rozpadla v roce 1890, kdy z ní odešel rada Wessely. Franz Schön začal podnikat se svými syny Franzem Josefem (1856–1925) a Hubertem (1864–1935). Firma Schön a synové se v 90. letech dál věnovala výstavbě železničních tratí, jako například Rudná u Prahy–Beroun, úzkorozchodná dráha Králův Dvůr–Koněprusy (zprovozněno 9. 5. 1898), Mimoň–Liberec (zahájeno 1899), Řetenice–Lovosice či Litoměřice–Křižany s odbočkou do Jablonného v Podještědí. Po odchodu otce Schöna na odpočinek v roce 1901 se bratři Schönové rychle přeorientovali na vodní stavitelství. Kromě jiného postavili v letech 1906 až 1910 přehradu Mšeno u Jablonce nad Nisou (kolaudováno 1911) a prohloubili přístav v Praze Holešovicích. 14. 8. 1911 začali v Praze složitou stavbu soustavy komor a jezů mezi Karlovým a dnešním Jiráskovým mostem, kterou se však podařilo dokončit až v roce 1922. Tragickou se však pro firmu stalo protržení přehrady na Bílé Desné v září 1916, kterou firma stavěla podle projektu W. Plenknera v letech 1912 až 1915. Poté následovaly dlouho se vlekoucí soudní spory. V roce 1925 zemřel starší z bratrů Franz Josef. Mladší Hubert se po jeho smrti dostal při další výstavbě železnic do finančních problémů a firma nakonec zanikla. Hrobka byla původně umístěna na Malostranském hřbitově, ale musela v minulosti ustoupit rozšíření dnešní Plzeňské ulice na území hřbitova, a tak byla přenesena na Olšanské hřbitovy.

Fotogalerie: