Rudolf Tesárek ml.

13.10.1875 – 2.3.1929

obchodník s americkými automobily, první dovozce Harleyů

Hřbitov Olšany 1ob, odd. 8, hrob 1F
Hrob byl zařazen do projektu XXIV-5/2023

Pro tento hrob hledáme adopčního nájemce. Máte zájem?
Adopční nájem tohoto hrobu na dobu 10 let je 13.260 Kč.
Pro rychlý kontakt použijte formulář, ozveme se co nejdříve

Životopis osoby/osob uložených v hrobu:

Rudolf Tesárek (13. 10. 1875 – 2. 3. 1929) byl obchodník, první oficiální dovozce motocyklů Harley- Davidson u nás. Narodil se v Karlíně v rodině slévače. Nejprve pracoval jako tovární účetní. Roku 1900 se oženil s Marií Ptáčkovou a o dva roky později s ní odcestoval na pozvání tchána na zkušenou do carské Oděsy, kde nejprve pracoval ve vedení pobočky americké společnosti Vacuum Oil Company a poté přijal místo ředitele tamní pobočky továrny na zemědělské stroje a traktory J. I. Case Threshing Machine Co. Do Československa se s rodinou vrátil až po bolševickém převratu roku 1919, kdy byl za dramatických okolností donucen zanechat v Oděse veškerý majetek a úspory. Po svém návratu do Prahy velmi rychle navázal kontakty s pařížským zastoupením Harley-Davidson pro východní Evropu a Balkán, firmou Jean Psalty a už roku 1921 otevřel v Praze generální zastoupení značky pro Československo. V roce 1924 otevřel prodejnu motocyklů v Sadové ulici v pražském Karlíně. O dva roky později už překročil objem jím prodaných motocyklů značek Harley-Davidson a J.E.S. počet 600 kusů. Díky tomu se Československo stalo záhy druhým největším trhem pro Harleye po USA. Motocykly dodával armádě, policii a Stráži obrany státu. Své obchodní aktivity Tesárek rozšířil také o prodej traktorů Case a osobních a nákladních automobilů Case a Overland. V roce 1929 už měl 55 obchodních zástupců, kteří zajišťovali jak prodej, tak i kompletní servis strojů, zaměstnával závodníky Jaroslava Kaisera a Bohumila Turka, vydával firemní časopis, pořádal nebo se aktivně účastnil nejrůznějších prodejních, předváděcích a sportovních akcí. Na jeho popud například v Praze vznikla ojedinělá síť motocyklové taxislužby. V říjnu 1927 byl u vzniku Motoklubu Harley-Davidson, který byl o rok později přejmenován na Harley Club Praha. Ustavující valná hromada klubu se sešla 25. února 1928. Dodnes aktivní Harley-Davidson Club Praha je nejstarším svého druhu na světě. Byl členem a předsedou sekce importérů Svazu obchodníků a živnostníků pro obor automobilový v ČSR a členem Rotary Clubu Praha.

foto hrobu: archiv SPH, potrét: archiv H–DCP
volně podle: podkladů J. Slabého, Národní listy č. 64 5.3.1929 a https://cs.wikipedia.org/wiki/Bohumil_Turek
http://ceskapozice.lidovky.cz/harley-symbol-rebelstvi-za-ktery-se-driv-platilo-jako-za-vilu-pug-/tema.aspx?c=A160701_131103_pozice-
tema_houd
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10116288835-z-metropole/218411058230028/titulky

Zdroje:

Zdroj:
podle podkladů J. Slabého, Národní listy č. 64 5.3.1929
https://cs.wikipedia.org/wiki/Bohumil_Turek,
http://ceskapozice.lidovky.cz/harley-symbol-rebelstvi-za-ktery-se-driv-platilo-jako-za-vilu-pug-/tema.aspx?c=A160701_131103_pozice-,
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10116288835-z-metropole/218411058230028/titulky

Fotogalerie: